Wednesday, August 26, 2015

Original text describing what I think of the work, yesterday:

Helsinki 26.8.2015, SINULLE LUKIJA
Niina Marjatta Turtola
KAHDEKSAN ERILAISTA JULISTETTA JA YKSI KUKKAISTARRA-ARKKI
Totuuden ja Typografian Ministeriö / Ministry of Truth and Typography
TypoCraftHelsinki 28.8.– 3.10.2015 

Halu an uudistaa käsityksen siitä, mikä on juliste. I copy paste texts from the news in any country where I travel to, anywhere I am. Any mad news.
Yksityis kohdilLa on merkitystä, vaikka se olisikin virhe. 
Idea tyhjästä sivu sta, jossa on v irhe, on kieht ova. Ja a jatus jatkuu, siten,                    miten virhe esitetään typografisesti. 
Olen hu ono v alehtelija ja vielä huo nomp i asiakaspalvelija. 
Mikään teksti ei ole neutraali.
Välitän visuaalisesta ympäristöstä ja kaupunkikuvasta, ja siitä mitä siellä tapahtuu, tuon nämä asiat julisteisiini. 
                                     Juliste tuotant oprojekti alkoi oma-aloitteisesti, siitä toteamuksesta, että maailmanvaltaisesti mieluummin suunnittelemme kaksi lattiakaivoa opiskelija-asuntoihin, sen  sijaan,    että kohdistamme katseemme ongelmaan, ja ryhtyisimme ratkaisemaan ongelman, j o k a aiheuttaa lattiakaivojen tukkeutumista. Raha! Suunnittelu vaatii ideologista keskustelua, ei teknistä keskustelua. Tärkeintä minulle on tehtä sitä mikä tuntuu intuitiivisesti oikealta.
Julisteeni ovat kryptisiä, koska haluan heijastaa sitä käsittämättömyyttä, jota tunnen kun luen käsittämättömän uutisen mediassa. 
Julisteeni julistavat ajattelua, yksilön ajattelua, jonka toteutuessa yksilö olisi valmis kokemaan vastuuta tekemisistään ja yhteiskunta vastaisi uutisissa ---------------- tyhjillä ei-oo-skandaalipalstoilla.                   Julisteet ovat suunniteltu tulevaisuutta varten. Dokumentoin julisteiden ripustusta kaupunkiympäristöön, jos kaupunkiympäristö antaan tämän mahdollisuuden. Julisteita on vaikea tajuta pelkästää yhdestä kulttuurisesta perpektiivistä, jos katsoja on tietyn kulttuurin monikuluttaja, eli ei asu muissa kulttuureissa yli kahta vuotta. Kahden Namibian vuoteni jälkeen oma käsitykseni vasta syntyi. Olin aluksi ajatuksellinen orja. Julisteiden kohderyhmäni on vuoden 2115 asukkaat historiallisen perspektiivin kautta. Olemme kulttuuriemme orjia v. 2015, vieläkö näin in 2115?

Suunnittelin kukka-tarra-arkin, (oma kasvattama punainen pelargonia on tarrassa) jolla voi koristella julisteita jos todellisuus mediassa on liikaa. 
1. R is for Robbery: Näin Facebookissa päivityksen kuuden CCTV:n eli valvontakameran ottaman kuvan kera, Namibiassa, Windhoekissa. (Asun siellä!) Päivitys oli seuraava: ‘This is the 3 men that broke into our house on the 1st of august 2014 whilst we on holiday, we offer a n$10,000.00 reward on positive identification that leads to prosecution.’  --------------- Minä tein kaksi julistetta, tekstit ja valokuvat asettelin eri sivuille, ja tulostin kummatkin läpinäkyvälle paperille. Halusin 100 julistetta. Laitoin nuo kaksi sivua päällekkäin kopiokoneeseen ja painon 100. Paperi oli vaaleankeltaista jolle kopiot otin. Jaoin julisteet Windhoekiin bussipysäkeille. Kun jakelin julisteita eräs mies totesi että “Anna minullekkin yksi, meilläkin tapahtui murto”. (Hercule Poirot ja Inspector Clouseau ovat tosin esikuviani, mutta tämä ei ole julisteitteni tarkoitus.) Selvittää rikos -------------- siis.
2. Foreign Nationals: Katsoin uutisia Windhoekissa kanavalta ENCA. Asun Windhoekissa. Ulkomaalaisvastaiset sanat uutisista tulivat julisteeksi. Nationalismi elää ja voi hyvin, Etelä-Afrikassa.
3. Problem Alleged to be Xenophobic. Käytin Saku Heinäsen Freyaa, joka on sopivasti virallinen ja kaunis samalla aikaa. Tiivistin tekstit koska sisältö oli täysin käsittämätöntä. (Inspiraationi tulee juuri näistä käsittämättömistä teksteistä, mahtavaa!)
4. Juhan syytä. Tämä on hlökohtainen kannaottoni. Esim. humanismi on erilaista Afrikassa kuin Suomessa. Juha viittaa valkoisen miehen taakkaan. Googlaa kaikki tekstit niin asia aukenee. Näillä vinkeillä pääset tutkimaan kulttuurien välistä käsitteellistä maastoa.
5. Millimetripaperi ja teksti: Arvostan organisoitunutta yhteiskuntarakennetta. Fences, burgler bars, ovat arkea niin kuin ratikkamatkat Helsingissä. Jos arvotat niiden olemassaoloa, et ymmärrä tuota kaukaista kulttuuria tarkemmin. Etelä-Afrikassa vanhemmat pelkäävät lastensa puolesta kaduilla. Syystä.kin.
7. Näet edessäsi Visuaalisen tietokoneen ja näppäimistön. Freyan piste . oli niin mielettömän karismaattinen, että se oli otettava pääosaan. Tässä käsittelen eurooppalaisen turistin käsityksiä Afrikasta ja siitä, miksi köyhyyttä arvostellaan. 
6, 8. Täytä neliö itse mielikuvituksellasi ja muistillasi. Onko ajatuksesi omasi?  Vai ___________________? Neliö on ihmisen sekä typografian ja designin kehossa olennainen. Hyvällä suunnittelulla on alku jo luonnossa. Ihmiset ajattelevat neliön sisällä ja uskovat median tekstit. Mihin sinä uskot? Kiitos mielenkiinnosta. 
ps. Mahdolliset typot voit raportoida osoitteeseen niina.turtola@gmail.com. Teen jatko-tutkimusta julisteiden roolista urbaanissa kaupunkiympäristössä eri kaupungeissa ja kulttuureissa kriittisen ja sosiaalisen designin viitekehyksessä.

Niina Turtola

http://ministryoftruthandtypography.blogspot.fi
https://www.facebook.com/ministryoftruthandtypography
niina.turtola@gmail.com

APOLOGIES FOR THE ENGLISH SPEAKING THIS TIME WE WORK IN FINNISH.

No comments:

Post a Comment